Min kärlek till The Beatles

Jag tror att jag alltid på något sätt har dragits till 60-tals musik. Visst jag har haft massvis med Idoler som absolut inte varit 60-tal, som till exempel Emilia, Carola och Lena Ph. Fast jag har alltid kännt den dära kännslan som är så sjukt härlig när man hör en gammal låt. Den där typiska 60-talskännslan. 
 
Första gången som jag kommer ihåg att jag hört talas om The Beatles var 2005 eller 2006 när det var någon låt som var med i melodifestivalen som mamma och pappa tyckte lät som en Beatleslåt. Jag har säkert hört talas om Beatles före det också, men jag kommer inte ihåg det. I alla fall när de sa att det lät som en Beatleslåt blev jag jätte generad, jag vet inte varför, men aja.

Då jag verkligen blev riktigt förälskad i The Beatles musik var dock först i sjuan då vi hade musik och musikläraren spelade en låt av dem för klassen och berättade lite om dem. Det var "She Loves You" som vi fick höra dock inte hela, men det lilla som jag hörde räckte för att jag verkligen skulle tycka att det var sjukt bra. Nu långt efter sjuan vet jag att jag faktiskt har hört Beatleslåtar före "She Loves You" också. Som till exempel "Come Together" som var med på en folksamreklam någon gång runnt 2006 någonstans. Det känns även som om jag har hört fler tidigare. Det känns som om man har kännt deras musik längre än vad man faktiskt har gjort.

I alla fall någon gång i åttan visade storebrorsan några videoklipp på Youtube för mig det var nog "Let It Be" och "Imagine" och även "Blackbird" om jag inte minns fel. Visst Imagine är ingen Beatleslåt, men ändå. Jag blev jättegenerad. Jag vågade ju inte lyssna på Beatles själv. Jag var så rädd för vad alla skulle säga om jag började lyssna på sådan musik som var så gammal. Jag repitade i alla fall Imagine någon gång kommer jag ihåg. Sen kunnde jag bara inte lyssna mer.
Tänk att jag kunnde skämmas så mycket för vad jag tyckte då! Det skulle aldrig hända nu, helt seriöst.

Jag tror att det var Oboj nummer 6 2009 som innehöll en Beatles låt det var "Yesterday". Föresten för er som inte vet så är Oboj en CD-tidning för människor med nedsatt syn. I alla fall jag lyssnade säkert på "Yesterday" typ 30 gånger i rad. Det var helt underbart att den låten var med. Jag lyssnade dock i hörlurar och kollade dörren till mitt rum flera gånger så att den säkert var stängd. Haha, usch vad mesig jag var då!

Jag satt jätteofta och tittade på Beatles låttexter på nätet. Det kändes liksom som om jag blev bättre på att sjunga själv om jag hade läst någon utav deras texter. Jag lärde mig själva texterna helt otroligt snabbt i allla fall, men melodierna kunde jag såklart inte eftersom jag inte lyssnade på låtarna.

När jag började gymnasiet här uppe i Bollnäs så sjöng vi "Imagine" på kören och jag hade ju bara hört den två gånger i mitt liv för flera år sedan. Fast så fort jag läste texten så visste jag. Shit, det är ju Imagine av John Lennon. Jag blev så glad. Och min körfröken var jätterolig nästan alla i klassen sjöng fel på efter första versen då man ska sjunga aha aaa typ, och nästan alla sjöng you ho ooo eller vad det är man sjunger. Jag kan inte skriva det. Haha! Hon sa i alla fall i fallset: "Näe, näe det kommer inte för än i andra versen!" Jag tror hon sa typ så. Det var så sjukt kul!

I Oktober 2009 fick jag en till Assistent som hette likadant som den första assistenten som jag redan hade haft ett tag. Det var kul att de hette likadant tycker jag, haha! I alla fall hon liksom stormade in i min lägenhet och sjöng på "Don't Let Me Down" och som jag minns det så förstod jag att det var en Beatleslåt, men jag hade inte hört den, men det hördes liksom att det var en sådan låt. Sedan spelade hon upp den på Youtube. Hon spelade även en massa mer låtar på Youtube. Det lös verkligen upp den dagen! Och sen dess har jag lyssnat på Beatles låtar hela tiden i stort sett.

Ett tag senare så hade Assistent E2 fått några Beatlesskivor av någon släkting och hon sa att hon kunde rippa in dem i datorn och sedan till sin mobil och sedan så kunde hon skicka dem till mig. Första överföringen från hennes mobil till min mobil av en låt blev dock en besvikelse det var "Here Comes The Sun". Den funkade nämligen inte på min mobil på grund av att min gamla mobil bara kunde spela upp Mp3 låtar, detta var WMA. Snacka om att jag blev besviken. Ett tag senare så skickade hon i alla fall alla låtar på msn och med hjälp av ett formatändringsprogram i datorn så kunde jag föra över dem till min mobil och lyssna på dem. Då blev jag så otroligt glad!
Ett tag senare skaffade jag en ny mobil och sedan dess har det inte varit något problem med formaten på låtar som folk skickar till mig via mobilen.

Sedan dess har jag alltså i stort sett jämnt lyssnat på Beatles låtar. Jag lyssnar på dem när jag är på i stort sett på vilket humör som hellst. Ledsen, glad, ja vad som hällst. Ett tag senare kunde jag även visa mamma och pappa att jag faktiskt gillade Beatles musik.

Nu så har jag både en tavla på Beatles som hänger på väggen i mitt rum. Jag har även en tröja med Beatles på.

Idag är det förövrigt George Harrison's (som var med i The Beatles) födelsedag. Om man ska tro sidan där det står när kända personer fyller år. På andra sidor kan det ibland stå att det är 24 Februari. Fast jag tror att jag litar mer på känndissidan faktiskt att det är 25 Februari. Jag kan i stort sett allt om Beatles, men jag orkar inte skriva det här och nu. Det får bli en annan gång i så fall att jag skriver lite fakta om dem här på bloggen annars kan ni ju kolla själva på Wikipedia eller något. Wikipedia är dock inte världens bästa sökmotor, men det har blivit mycket bättre och mycket säkrare än vad det har varit innan så det är ju verkligen jättebrabra!

Sammanfattningsvis med den här lilla texten jag har skrivit här på bloggen så vill jag säga att jag alltid sedan jag först hörde Beatles musik har älskat deras musik, och jag äslar verkligen dem och kommer alltid att göra det!<3 Punkt slut.

Här nedan är min absolut favoritlåt av dem just nu! "I'm Only Sleeping"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0